De trend in het onderwijs is dat er steeds meer samen gedeeld wordt. En dat is goed, want als leerkrachten hun kwaliteiten delen kunnen meer mensen daar gebruik van maken. Voor leerlingen is dat ook nog eens gunstig, wan top natuurlijke wijze wordt het werk door leerkrachten verdeeld, waardoor de leerkracht van een kind meer tijd heeft om de activiteiten in de praktijk te brengen.
Wat wordt er zoal gedeeld en waar moe je als leerkracht echt bij zijn om niets te missen?
Rekenlessen
Zowel op Facebook, op Youtube als op Pinterest worden allerlei ideeën gedeeld voor rekenlessen van groep 1 t/m groep 8 en tot en met de laatste klassen van het vwo. Dagelijks verschijnen er filmpjes op Youtbe waarin uitleg gegeven wordt over allerlei handelingen, zijn er plaatjes op Pinterest te vinden die kinderen kunnen gebruiken om vaardigheden en strategieën onder de knie te krijgen en zijn er in Facebook groepen hele discussies over hoe je een les nu goed en gedegen neerzet.
Met name de discussie die voortvloeit uit vragen die leerkrachten op sociale media stellen zijn de moeite waard, want ze kunnen je ogen openen en andere inzichten geven.
Taal
Ook taallessen worden op de eerder genoemde media Youtube, Facebook en Pinterest uitvoerig besproken. Er zijn zelfs leerkrachten die complete werkboekjes samenstellen en met hun collega’s delen, zodat die deze oefenboekjes voor bijvoorbeeld grammatica in kunnen zetten in de eigen spellingslessen.
Bewegingsonderwijs
Een ander goed voorbeeld van delen op sociale media zijn de lessen bewegingsonderwijs. Op Facebook is een grote Nederlandse groep actief die lessen voor gym deelt. Aan de hand van video’s, plattegronden en foto’s kunnen die lessen zo overgenomen worden. Het resultaat is dat gymbevoegde docenten de uitdaging aangaan om leuke, uitdagende en spannende activiteiten neer te zetten.
Je kunt daarin meedoen en je activiteiten delen, maar je kunt er ook gewoon (schaamteloos) gebruik van maken en de lessen in je eigen praktijk uitvoeren.
Knutselen
Pinterest leent zich ook goed voor knutselen en handvaardigheid. Niet alleen Nederlandse docenten delen hier hun activiteiten, ook veel Amerikaanse en internationale docenten delen hun ideeën. Zo ontstaat op internet een kluwen aan activiteiten die door iedere juf en meester ingezet kunnen worden. Boeken om ideeën uit de halen zijn nauwelijks nog interessant, nu alles open en bloot op het internet terug te vinden is.
Spelenderwijs
Het voordeel van internet is dat je heel spelenderwijs les kan geven en invulling kan geven aan lesideeën. Het hoeft allemaal niet meer zo strak als volgens vaste methodes. Je kan je eigen weg vinden op het internet en de les jaar na jaar aanpassen met nieuw materiaal. Wat dat betreft is het internet onuitputtelijk. Dagelijks komen er miljarden filmpjes, foto’s en afbeeldingen bij.
Niet alleen kinderen gaan digitaal
Dat kinderen snel zijn op het internet en sociale media prima weten te bedienen is al langere bekend. Maar nu gaan ook leerkrachten die weg op. Zij vinden hun weg in allerlei gedeeld lesmateriaal en benutten dat om hun leerlingen optimaal te kunnen bedienen. Welke sociale media volg jij en zou jij aanbevelen? Laat het gerust weten door een berichtje achter te laten.